La
competència bàsica en el tractament de
la informació i competència digital en
el currículum d'educació primària
1- Explicar les 5 dimensions de la
competència digital.
Quant
parlem de competència digital , ho fem per definir una de les 8 competències
bàsiques, la qual facilita la informació tant d'educació primària com
d'educació secundària.
1-Dimensió
informacional: Conjunt de coneixements i habilitats
necessàries per a treballar amb la informació,
és a dir, saber anunciar un problema de la informació , accedir-hi, gestionar,
organitzar, analitzar, criticar i
avaluar-ho , per crear nova informació i expandir-la.
2-
Dimensió tecnològica i informàtica ( com utilitzar les eines tecnològiques): Aquesta
competència no només va adreçada a la
utilització que es fa dels ordinador, aquí també entra en joc, gran part de la tecnologia que ens envolta
com ara càmeres de vídeo, llibres
digitals, GPS , telèfons mòbils ,etc. A causa de que cada vegada s'utilitza més , potenciar la seva utilització
de manera racional, com també avaluar si és necessari la seva utilització.
3-
Alfabetització múltiple: A causa de viure en una societat audiovisual , ja que cada
cop s'utilitza menys el llenguatge textual , potenciar i introduir al
currículum escolar aquest ús més
audiovisual.
4-
Dimensió cognitiva i genèrica:Explica com convertir
la informació en coneixement , com ser crítics i receptius amb la informació
que rebem , com relacionar la informació nova amb el que ja
sabem i generar nou coneixement.
5-
Ciutadania digital : Explica com preparar a la societat per viure en un món el qual , el comportament de les persones és
el mateix en la vida real que en la vida virtual a través de la xarxa.
2-Trets més rellevants per a
desenvolupar la competència digital
La
competència digital facilita l'accés a la informació i la tramesa d'aquesta per
a fer-ne un ús informatiu, comunicatiu i d'aprenentatge.
Els
trets més rellevants són:
-L'afectació
que té en les diferents àrees curriculars.
-La
importància dels factors personals , ja que hi ha una gran influència social
respecta la seva utilització. Per tant, saber adaptar i tenir en compte
totes les aportacions perquè moltes d'elles poden ajudar a conèixer i
desenvolupar una nova manera d'utilització.
- La
necessitat de dominar els llenguatges específics, per poder expressar i
entendre aquest coneixement.
-
Donar a conèixer el raonament de com organitzar, relacionar, analitzar ,
sintetitzar i deduir per a poder transformar la informació en coneixement.
-L'ús
que se li fa per a desenvolupar una
actitud crítica i reflexiva, per a
desenvolupar una utilitat interactiva en les pràctiques educatives , col·lectives
i personals.
- I
per últim , ensenyar unes bones estratègies per a poder adaptar-se en els diferents canvis informàtics , tècnics i d'aprenentatge.
3-Relacionar les dimensions de la
competència digital amb el currículum d’educació primària en relació amb aquesta competència.
(1)
Dimensió de la competència digital
|
(2) Currículum d’Educació Primària:
competència en el tractament de la informació i competència digital
|
Dimensió
Informacional
|
Va des de l'accés a la informació fins a la seva
transmissió incloent-hi la utilització de les tecnologies de la informació i
la
comunicació
com element essencial per informar-se, aprendre i comunicar-se.
|
Dimensió
tecnològica
|
Es
desenvolupa amb l'ús de tècniques i estratègies diverses segons la
font i els suports que s'utilitzin (oral, imprès, audiovisual, digital).
Requereix el domini de
llenguatges específics bàsics (textual, numèric, icònic,
visual, gràfic i sonor) i
de les seves pautes de descodificació i transferència, així
com l'aplicació en
distintes situacions i contextos del coneixement dels diferents
tipus d'informació, les
seves fonts, possibilitats i localització, i dels llenguatges i
suports més freqüents en
què sol expressar-se aquest coneixement.
|
Alfabetitzacions
Múltiples
|
S'han de mobilitzar
estratègies d'ús
davant els canvis de
programari i maquinari que van sorgint, així com fer ús
habitual dels recursos
tecnològics disponibles per resoldre situacions reals
(d'aprenentatge, treball,
oci...) de manera eficient.
cal tenir en
compte que els textos són
no-lineals (hipertext), interactius i en format
multimèdia, la qual cosa
exigeix l'ús de diferents tipus de processos de
comprensió i de variades
estratègies per al seu ús en diferents contextos
comunicatius,
que la mateixa tecnologia potencia.
|
Dimensió
Cognitiva i Genèrica
|
Transformar la informació
en coneixement exigeix el domini de les destreses
relacionades amb el
raonament per organitzar-la, relacionar-la, analitzar-la,
sintetitzar-la i fer
inferències i deduccions de distint nivell de complexitat; en
definitiva,
comprendre-la i integrar-la en els esquemes previs de coneixement.
|
Ciutadania digital
|
En l'àmbit del tractament
de la informació té
una especial rellevància
ja que ajuda a extreure el màxim rendiment a partir de
la comprensió de la
naturalesa i manera d'operar dels sistemes tecnològics, i
de l'efecte que aquests
canvis tenen en el món personal i sociolaboral (tenir
una actitud crítica i
reflexiva davant de la ideologia que transmeten i que
condiciona
la vida individual i social)
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario