miércoles, 9 de octubre de 2013

La competència bàsica en el tractament de la informació i competència digital en el currículum d'educació primària


La competència bàsica  en el tractament de la informació  i competència digital en el currículum d'educació primària

1- Explicar les 5 dimensions de la competència digital.
Quant parlem de competència digital , ho fem per definir una de les 8 competències bàsiques, la qual facilita la informació tant d'educació primària com d'educació secundària.
1-Dimensió  informacional: Conjunt de coneixements i habilitats necessàries per a treballar amb la  informació, és a dir, saber anunciar un problema de la informació , accedir-hi, gestionar, organitzar, analitzar, criticar  i avaluar-ho , per crear nova informació i expandir-la.
2- Dimensió tecnològica i informàtica ( com utilitzar les eines tecnològiques): Aquesta competència no només va adreçada a  la utilització que es fa dels ordinador, aquí també entra en joc,  gran part de la tecnologia que ens envolta com  ara càmeres de vídeo, llibres digitals, GPS , telèfons mòbils ,etc. A causa de que cada vegada  s'utilitza més , potenciar la seva utilització de manera racional, com també avaluar si és necessari la seva utilització.
3- Alfabetització múltiple: A causa de viure en una societat audiovisual , ja que cada cop s'utilitza menys el llenguatge textual , potenciar i introduir al currículum escolar  aquest ús més audiovisual.
4- Dimensió cognitiva i genèrica:Explica com  convertir la informació en coneixement , com ser crítics i receptius amb la informació que rebem ,  com  relacionar la informació nova amb el que ja sabem i generar nou coneixement.
5- Ciutadania digital : Explica com preparar a la societat per viure en un món  el qual , el comportament de les persones és el mateix en la vida real que en la vida virtual a través de la xarxa.




2-Trets més rellevants per a desenvolupar  la competència digital
La competència digital facilita l'accés a la informació i la tramesa d'aquesta per a fer-ne un ús informatiu, comunicatiu i d'aprenentatge.
Els trets més rellevants són:
-L'afectació que té en les diferents àrees curriculars.
-La importància dels factors personals , ja que hi ha una gran influència  social  respecta la seva utilització. Per tant, saber adaptar i tenir en compte totes les aportacions perquè moltes d'elles poden ajudar a conèixer i desenvolupar una nova manera d'utilització.
- La necessitat de dominar els llenguatges específics, per poder expressar i entendre aquest coneixement.
- Donar a conèixer el raonament de com organitzar, relacionar, analitzar , sintetitzar i deduir per a poder transformar la informació en coneixement.
-L'ús que se li fa  per a desenvolupar una actitud crítica i reflexiva, per  a desenvolupar una utilitat interactiva en les pràctiques educatives , col·lectives i personals.
- I per últim , ensenyar unes bones estratègies per a poder adaptar-se  en els diferents canvis informàtics  , tècnics i d'aprenentatge.

3-Relacionar les dimensions de la competència digital amb el currículum d’educació primària en relació amb  aquesta competència.

(1) Dimensió de la competència digital
(2) Currículum d’Educació Primària:
competència en el tractament de la informació i competència digital
Dimensió
Informacional
Va des de l'accés a la informació fins a la seva transmissió incloent-hi la utilització de les tecnologies de la informació i la
comunicació com element essencial per informar-se, aprendre i comunicar-se.
Dimensió  tecnològica
 Es  desenvolupa amb l'ús de tècniques i estratègies diverses segons la font i els suports que s'utilitzin (oral, imprès, audiovisual, digital).
Requereix el domini de llenguatges específics bàsics (textual, numèric, icònic,
visual, gràfic i sonor) i de les seves pautes de descodificació i transferència, així
com l'aplicació en distintes situacions i contextos del coneixement dels diferents
tipus d'informació, les seves fonts, possibilitats i localització, i dels llenguatges i
suports més freqüents en què sol expressar-se aquest coneixement.

Alfabetitzacions Múltiples
S'han de mobilitzar estratègies d'ús
davant els canvis de programari i maquinari que van sorgint, així com fer ús
habitual dels recursos tecnològics disponibles per resoldre situacions reals
(d'aprenentatge, treball, oci...) de manera eficient.
cal tenir en
compte que els textos són no-lineals (hipertext), interactius i en format
multimèdia, la qual cosa exigeix l'ús de diferents tipus de processos de
comprensió i de variades estratègies per al seu ús en diferents contextos
comunicatius, que la mateixa tecnologia potencia.


Dimensió
Cognitiva i Genèrica

Transformar la informació en coneixement exigeix el domini de les destreses
relacionades amb el raonament per organitzar-la, relacionar-la, analitzar-la,
sintetitzar-la i fer inferències i deduccions de distint nivell de complexitat; en
definitiva, comprendre-la i integrar-la en els esquemes previs de coneixement.
Ciutadania digital
En l'àmbit del tractament de la informació té
una especial rellevància ja que ajuda a extreure el màxim rendiment a partir de
la comprensió de la naturalesa i manera d'operar dels sistemes tecnològics, i
de l'efecte que aquests canvis tenen en el món personal i sociolaboral (tenir
una actitud crítica i reflexiva davant de la ideologia que transmeten i que
condiciona la vida individual i social)


No hay comentarios:

Publicar un comentario